onsdag 26 november 2014

Onsdagstips nr.2 - Olika förtyngningar

Olika förtyngningar
Har du någon gång upplevt att du inte får ner flugan till det djupet du önskar?
I detta onsdagstipset kommer jag snacka om när flugans egna tyngd inte räcker till för att få ner flugan till det djupet du önskar och hur jag gör för att motverka detta.
Nu tänker ni säkert köp ny fluglina med sjunk densitet och det är ju sant det är ett bra tips men om inte plånboken tillåter detta kan du följa mina tre tips.

Jag har tre metoder jag brukar göra föra att få ner flugan till djupet, när jag använder flytlina.
Sätt nr 1

  •  Skarva på en liten extra bit tafs och sedan kasta ut och vänta till tafsen och flugan sjunkit ner till botten. Det funkar till sjö fiske men det blir ett problem när man kommer till ån eller älven. Eftersom strömmen drar flugan uppåt. Detta tipset är heller inte optimalt eftersom jag upplevt att trots att jag fiskat i sjön så stiger flugan en aning. Detta tipset kräver tålamod.

Sätt nr 2

  • Sätt nr 2 består va att du behöver inhandla en polyleader, kostar ungefär 50kr. Polyleader är som en förlängning av din fluglina. Polyleaders går att välja i olika sjunkhastigherer och längder. Polyleaders är ett mycket bra val då du vill ha ner dina flugor till det djupet du vill. En polyleader påverkar heller inte kastningen så mycket. Det är också smidigt att byta till vanlig tafs eller en annan densitet snabbt om du så vill fiska på ett annat sätt. Funkar överallt.

Sätt nr 3 

  • Nästa tips använder sig av blyhagel. Du gör som så att du fäster blyhagel på tafsen och på så sätt viktar du tafsen på så sätt kommer du att fiska djupare. Detta tipset är enkelt och riktigt snabbt eftersom du enkelt kan sätta på fler och ta av tyngder. Nackdelen med detta är att det blir svårare att kasta och lämpar sig inte så bra när långa kast behövs. Tänk på att inte släng blyet i naturen eftersom bly skadar naturen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar