onsdag 19 november 2014

Onsdagstips nr.1 - Kassera en fluga

Jag tänkte att jag ska starta något jag kallar Onsdagstipet. Det innebär att varje onsdag i två månader kommer jag att publicera lite tips som kan förenkla och förbättra ditt fiske. Vissa gånger kommer onsdagstipset innehålla pryltips som jag tycker är lite extra kul men samtidigt bra för ditt fiske och naturens vårdnad.

KASSERA EN FLUGA
Det första inlägget i onsdagstipset kommer att handla om hur jag kasserar mina flugor.

Hur många gånger har du inte känt att dina flugor har blivit sådär. Vingen eller kroppen blivit för tjock eller att vingen blivit alldeles för kort. Du lägger den ändå i asken, trots att du inte tror på den.
På nästa fisketur börjar det just kläcka av den insekten du försökte imitera. Men du tar inte den flugan för den ser förskräcklig ut och du tror inte på den. Utan tar en annan men som inte kommer att ge samma resultat, men den ser snyggare ut.
Det är därför jag tänker visa er hur ni kan göra er av med materialet på flugor. detta är för att kunna göra en ännu bättre imitation och dessutom en fluga man kan tro på i den mest kniviga situation.
Bättre och finare flugor, mer fisk.

Följ step by stepen

Klipp av allt material du kan komma åt.

Ta en tändare och för lågan under flugan.

Låt lågan inte brinna för länge utan blås ut den när du
 kännner att  skalppellen  eller saxen kommer fixa det.
Man vill inte ha svarta brännmärken på kroken,
 mest bara för att det inte är snyggt.

Använd en skalpell eller en sax för att ta bort resterande material.

Färdigt att binda en ny fluga på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar