fredag 29 november 2013

Klinkhammer special

Utan en klinkhammer i min ask skulle jag faktiskt inte veta vad jag skulle göra vid den mest häktiskta dagsländekläckning. Det är en av de effektivaste flugorna jag fiskat med och ska immitera en kläckande dagslända men kan även imitera en dagslända i stadiet dun. Fiskas gärna med små drag i linan eller bara fridriftandes.
Denna fluga skapades av den mycket skickliga flugbindaren Hans van Klinken.
Denna fluga jag binder är en liten speciallare av den klassiska klinkhammer med en cdc stam som ribbing som exempel.



Krok: klinkhammerkrok eller grubber
Brun dubbing
Orange cdc dubbing
Röd bindtråd
Brunt hackel
Cdc stam
Polygarn
Cdc fiber




Det färdiga resultatet
Linda ner tråden till krokböjen

Fäst in några cdc fiber från en orange cdc fjäder 



Strippa av alla fiber från fjädern som du tog fiberna i från,
fäst sedan in den

Dubba till en kropp med en brun dubbing
Linda fram ribbingen

Fiberna som du strippade av från fjädern samla ihop dem
och sedan bilda en klump som du mixar lite med fingrarna,
dubba sedan ett thorax
Fäst in polygarnet genom att vika dubbel och sen den under och upp från
krokskaftet, bind sen fast med bindtråd. Ta sedan ett lagom stort hackel
och fäst in upp längs polyvingen.

Gör en avslutnings knut efter du fäst hacklet och klippt av.
Lind några varv med hacklet runt polyvingen, antalet varv
får du se efter kvaliten på ditt hackel.
Klipp till vingen till en lagom längd. Nu är du färdig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar