söndag 1 december 2013

Utmaningen-December-Korkskalle

Korkskalle-Namnet på elegantflys dagsländemönster av kork och annat
Kork var denna månads utmaning, denna fluga lär defenitivt flyta. Men även har jag rotat under sängen och då hittade jag lite dammråttor som fick bli dubbingen. Korken går ju defenitivt att byta ut mot foam.
Jag fick iden när jag kollade i westrins bok, westrins fjällflugor, jag fick tanken att varför inte försöka blanda in kork i ett dagslände mönster, westrins fluga imiterar en nattslända. Detta är den första flugan som jag sett som är gjord av kork och är ett dagsländemönster. Kommentera gärna vad ni tycker om den.




Krok: Torrfluge krok 10-16
Bindtråd: Uni Tan
Kropp: Vinkork
Vinge: Snöskohare tan
Dubbing: Dammråtta
Sjärtsprö: Fasan

Fäst in tråden.
Fäst in ungefär 3-4 fasan fjäder strån
Bind på en lagom stor kork bit. Om du vill vara säker på att
den inte lossna lägg ett tunt lager superlim eller lack.
På lättast sätt dela korken på mitten klipp sedan
längs kanten.
Klipp av en bit av materialet på hartassen och ta bort underullen.
Fäst in mot korken så ställer vingen sig upp automatiskt.
Dubba på lite av dammet så det bildar ett thorax,
 framför och bakom vingen. Gör nu en avslutningsknut.
Färdig!
Sett underifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar