torsdag 11 december 2014

Onsdagstipset nr.4 - Ghost Net

Ghost net

Denna veckas tips är är inte ett tips utan en rekommendation till att köpa en håv med ghostnet. Jag kommer skriva lite vad jag tycker om nätet och vilka nackdelar jag upplevt. Sedan får du själv bestämma om det är värt att lägga pengarna på.
Ghostnet är ett speciellt nät som består av silikon. Det är därför nätet är så himla bra.


Silikonet gör så att när fiskens slemlager inte fastna på nätet. Eftersom nätet är gjort av silikon så har slemmet ingen fäst yta. Men med ett vanligt nät har du kanske sett efter att du släppt tillbaka fisken så sitter slem kvar i nätet. Fisken har en slemhinna för att det ska skydda den ifrån sjukdomar och om nu den försvinner så ökar risken för att den får sjukdomar och dör.
En annan fördel med ghostnet är att dina flugor inte kommer att fastna i nätet. Många gånger har jag försökt få ut flugan ur min förra håvs vanliga nät och ibland har det slutat så illa att jag varit tvungen att ta fram saxen.
Ghostnet blir nästan osynligt i vatten, det ger fördelen att fisken inte skräms av nätet och kanske då inte gör en sista rusning in under bryggan eller åt någon konstig riktning så att tafsen brister.
En av nackdelarna är att nätet väger mera men det ser jag inte som en orsak till att inte köpa det eftersom för mig går fiskens välmående först.
Om ni kanske blivit sugna på en håv med ghostnet skulle jag rekommendera fishponds nomad håv. Själv har jag en sådan och är mycket nöjd eftersom ramen är gjort av kolfiber det gör så att den flyter, den väger mindre och man kan välja tre olika mönster och olika länder och storlekar för att det ska passa just det du tänker håva.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar