måndag 23 mars 2015

Kall dag på Tollerupsjön

Kallt var det, moppen hade nästan tom tank och idag var den även trög startad. Men hade jag pallrat mig upp så tidigt så skulle dessa små saker inte stoppa mig. Väl på väg mot Höör så kunde man ana genom att slå en blick på de små dammarna längs vägen att det var kallt. En fråga jag ställde mig var, Hade kylan även nått Tollerup? Jag hoppades att så inte var fallet. Men när jag rullade upp på grusvägen vid sjön så såg jag det jag inte ville se, det låg is på hela sjön. Det var bara längs kanterna man kunde doppa flugan då där var fem meter isfritt. Att vänta ut att isen skulle försvinna kändes för tillfället väldigt hopplöst. Men efter långa fikapauser och trögt "fiske" så började isen sakta men säkert tina bort. Vid middag hade jag hunnit fiska en liten stund, jag hade prövat flicksandsländor, montana och svarta streamers allt utan resultat.
 Efter lunch hade isen nästintill helt och hållet tinat bort, jag var tvungen att byta taktik. En orange dog nobbler fiskad djup och väldigt sakta var den nya taktiken som skulle visa sig vara den vinnande metoden för dagen. 
Solens strålar reflekterades i ytan det tydde på att det värmde på, nu var det som varmast och det var nu det hände, en hårt och distinkt hugg ledde till ett hårt och perfekt mothugg. Att första fisken var säkrad på kroken var nu ett faktum. Årets första regnbåge var nu landad. En vacker båge med hyffsade fenor på runt 2 kilo som även kunde bjuda upp på en livfull fajt.
Flowet som jag talat om i mina förra inlägg fanns där och en stund efter den första fisken på kroken så hände det igen, men denna gången blev det mer dramatiskt. Det var två meter från bryggans kant en liten men väl så stark båge hade min dog nobbler i sikte, den högg jag missade mothugget. Så typiskt mig. Men ut med flugan snabbt igen och det tog två sekunder och den högg igen till min förvåning. Efter att ha pressat in fisken fick den simma tillbaka. 
Kvoten var bara fylld till hälften så jag fortsatt fiska ett litet tag till. Vad tror ni då hände jo såklart fångade jag en två kilos till. Varför upprepa mig igen? Ni vet vad man gör när en fisk hugger, man vevar in fisken som kämpar emot. Så processen efter landningen av fisken blev det vanliga....rensning  och fileande. Fiskedagen var nu till ända.
Hemma väntade en smaskig gryta vilket fick mig att skynda mig lite extra. Denna varma och möra gryta fick mig äntligen att känna värme igen. Ett perfekt slut på en bra helg på både Sportfiskemässan och i Tollerup. Skönhetssömnen fick falla bort under hela helgen, vilket i sig själv är en katastrof så en trött Filip kunde på slutet av dagen gå och lägga sig nöjd.
Ha en trevlig vecka// Filip- Elegantfly



Fenan på denna rackaren var inte dålig, kraftpaketet simmar kvar.

Korv är alltid gått på en kall fiskedag.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar