söndag 24 maj 2015

Harasjömåla och bäckfiske

Det var ett bra tag sedan jag skrev här. Med mycket skolarbete har bloggen hamnat åt sidan. Men fiskat har jag gjort, i helgen blev det bäckfiske och fiske i en av hyrsjöarna på Harasjömålas Fiskecamp.
I fredags blev det lite "efter skolan fiske" i bäcken, för att koppla av och ladda inför helgens fiske. Jag gick min vanliga rutt längs ån och väntade inget speciellt, men med en förhoppning om att fånga något av den större sorten liggandes i bakhuvudet, som den alltid gör. Men denna tanke har sällan infriats och idag verkade som att ännu ett mediokert resultat väntade. Men just idag blev resultatet inte som alla andra dagar, det var småsaker som fick just denna dag att uppmärksammas. Det var insekterna, träden och fiskarnas storlek. Insekterna ja de är verkligen på G denna dag såg jag en rad sländor av olika sorter och att vandra bland träden med alla dess löv är som att gå i annat landskap. Fiskarna var över standarden, feta och betydligt större och som vanligt väldigt iögonfallande. Att inte vara nöjd med en sådan här dag skulle anses vara konstigt, trots fiskarna inte ännu nåt sin fulla potential. Efter denna dags prognos anar jag att vi snart når höjdpunkten och den tid på året den inbitne flugfiskarens tankar bara snurrar runt en sak, ephmera danica och ephmera vulgata. Båda de två namnen är ord som innehar och innebär många nya storfisk historier och kanske får jag vara med om en sådan.

Tidig lördag 05:30. En tonåring som går upp så här tidigt gör det inte verkligen måste, speciellt inte en lördag. Men jag som tillhör en ovanlig sort av tonåringar, valde att gå upp såhär tidigt. Det var fiske som stod på schemat så uppstigningstiden var inte så dramatisk som den skulle kunna vara.
Vi anländer vid Harasjömåla 07:20 och efter sju kast har jag hunnit tappa en och tagit två. Jag möttes av imponerande blickar av pappas jobbkontakter som hade arrenderat sjön. På plats var jag den ända flugfiskaren bland många metare och pappa som inte rört ett spinnfiske spö på många år och ännu hade bara ett fåtal tagit fisk. Det var sjukt fiske för min egen del men framåt lunch svalnade fisket av i takt med att värmen steg. Pappa hade missat sin livs första rengbåge och jag hade gärna sett han drilla men så blev inte fallet. Jag tog fem fiskar och hade tappat tre st när hela dagen summerades. Jag kände mig inte nöjd trots det grymma fisket för min del, det grundades på tre anledningar. Pappa tog ingen fisk, jag hade inget foto på någon fisk och jag hade blivit av med alla mina pepping caddis flugmönster. Men totalt sett blev det en lyckad helg, här nedan följer foton från helgens fiske.
Skitfiske/Filip

Pappa ståendes på en brygga i solskenet
Synd att ljudet av den porlande bäcken inte kan höras.






Raps
Ny kläckt trollslända

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar