tisdag 27 maj 2014

Elegant öring och Eleganta Forssländor

Jag sitter och knåpar vid städet det blir en liten vacker forssländeimitation som sen skulle visa sig ruskigt effektiv.
Senare sitter jag vid ån och spannar på en fisk som känner sig trygg och har vakat flera gånger. Jag vadar mig ner i ån. Efter några bra drifter så hugger den fisken jag inser inte att den är stor, men när den vänder upp sidan framför mig inser jag att fisken är störst i år.
En snabb mätning och några foto och sen  håller jag i den tills den gör ett ryck och simmar kaxigt iväg.
Det var storfiskarnas dag och trots att jag bara landade tre stycken var dem av åns största, en på 40cm, en på 36cm och en lite mindre på 20cm.
Jag fick se en väldig svärmning av gula forssländor men bland dem var få danicor ,jag stirrar ett tag men avbryts  när jag hör prat infrån skogen. Så jag tittar ner igen och då ser jag några kanot paddlare som försöker ta sig fram jag, skrattar lite lätt och tänker för mig själv, de kommer aldrig lyckas sen avslutar jag turen.

Materiallista
Torrflugekrok 10-18
Gul tråd
Grizzly och brunt torrfluge hackel
Grå och sulphur torrflugedubbing
Swiss straw dun
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar